Grafisk profil – vad är det?

En grafisk profil är din logotyp, dina färger och dina typsnitt som ska användas vid all marknadsföring. När du har hela paketet med logga i alla användbara format och en grafisk manual som visar hur alla element ska användas blir du effektiv i din marknadsföring när det gäller kvalitet, kostnad och tid.

Logotype

En logotyp visar ditt varumärke och är ditt ansikte utåt. Det är viktigt att den symboliserar ditt företag, den ska förmedla en känsla för företaget och den produkt eller tjänst som du säljer. Den ligger som grundelement för företagets grafiska profil. En logga ska helst vara enkel och lätt att känna igen.

Grafisk manual

En grafisk manual är en beskrivning hur företagets logga, färger och typsnitt får se ut och användas. Eftersom loggor, färger och typsnitt endast får användas på ett speciellt sätt gör det att kunden känner igen ditt företags profil. Den måste nötas in hos kunderna och därför är det viktigt att den följs. Oavsett vilket media du använder dig av kan du använda din grafiska manual. Den som hjälper dig med din annons, banner, broschyr eller liknande vet då vad som gäller för ditt företag, vilket innebär att jobbet går fortare och säkerställer att det blir rätt!